Nieuws

Bestuurslid gezocht

24-12-2022

In het voorjaar van 2023 zal bestuurslid Franc Bongaerts afscheid nemen. Hij heeft er dan  twee zittingstermijnen opzitten. Hieronder de vacaturetekst voor een opvolger:

Vacature

Stichting Hospice Nieuwe Waterweg Noord (Hospice de Margriet) is een ‘bijna-thuis-huis’ voor bewoners in de laatste fase van hun leven. Samen met de verpleegkundigen, de coördinatoren en onze vrijwilligers staan we onze bewoners en hun mantelzorgers bij in het waardig afscheid nemen van het leven.

Vanwege het einde van de zittingstermijn van een bestuurslid zijn wij op zoek naar een

Bestuurslid (onbezoldigd, tijdsbesteding gemiddeld  5 uur per maand)

Hij of zij zal samen met andere bestuursleden zoeken/streven naar de juiste bestuurlijke afstand tot het hospice waarbij de medewerkers zich gesteund voelen.

De kandidaat heeft affiniteit met de doelstellingen van de stichting

Het bestuur heeft naast de werkgeverstaak voor de coördinatoren o.a. de taak de visie en de doelstelling, beschreven in het strategisch beleidsplan (zie ook onze website), verder uit te werken.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de voorzitter, Mw C.M. Segeren, telefoonnummer 06-51951536  en e-mail cmsegeren@gmail.com

Reacties kunnen tot  20-12-2022 worden gestuurd naar hospice De Margriet, Prinses Margrietlaan 15, 3136 AM Vlaardingen ter attentie van het bestuur.

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Donatie Rotary

02-12-2022

Op vrijdag 2 december kregen wij  namens 4 verschillende Rotaryclubs in de regio Westland en Maassluis een donatie overhandigd van Erik vd Velde .

Deze donatie kwam voort uit de opbrengsten van een oldtimer tourrit die verreden werd op 11 september 2022.

Super leuk dat er ook aan ons werd gedacht!

Heel erg bedankt!

Nieuwe voorzitter bestuur: Christine Segeren

03-10-2022

Op 5 oktober 2022 zal onze alom bekende voorzitter Ben van der Velde de voorzittershamer overdragen aan zijn opvolger: Christine Segeren. Zij zal zich binnenkort zelf nader bekendmaken.

En natuurlijk nemen we dit jaar nog op een waardige manier afscheid van Ben na 13 jaar DE voortrekker van ons hospice te zijn geweest.

Jaarverslag 2021

21-04-2022

Klik hieronder voor het jaarverslag 2021

Jaarverslag margriet 2021 def.

Profielschets voorzitter bestuur Hospice de Margriet

24-03-2022

De organisatie

Hospice De Margriet is een bijna-thuis-huis, het is hier bijna zoals thuis. Bewoners bepalen   hoe zij de laatste dagen of weken van hun leven invullen. Onze coördinatoren en vrijwilligers staan gezien én ongezien voor onze bewoners klaar. Gezien, omdat bewoners altijd een beroep kunnen doen op hun helpende hand of hun luisterend oor. En ongezien, omdat bewoners samen met hun naasten zoveel mogelijk zelf de regie houden over hun levenseinde. Onze bewoners houden hun eigen vertrouwde huisarts of kunnen desgewenst een beroep doen op onze ‘vangnetarts’.

Samenstelling bestuur

De grootte en de samenstelling van het bestuur zijn beschreven in de statuten en is vastgesteld op vijf leden. Naast de basisfuncties (voorzitter, secretaris en penningmeester) kunnen de verschillende portefeuilles over de overige bestuursleden worden verdeeld.  De huidige leden van het bestuur ambiëren geen voorzittersrol.

Verantwoordelijkheden bestuur

Het bestuur heeft in algemene zin als verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen en vaststellen van het organisatiebeleid;
  • Zorgdragen voor het personeels-, vrijwilligers- en arbobeleid;
  • Ontwikkelen en uitvoeren van het financieel beleid;
  • Ontwikkelen en bewaken van het kwaliteitsbeleid;
  • Bewaken van de gang van zaken in de organisatie;
  • Realiseren van de productieafspraken met daartoe aangewezen externe partijen.
  • Onderhouden van externe contacten op bestuurlijk niveau;
  • Zorgdragen voor (laten) afhandelen klachten conform procedure.

Besluiten worden door de vergadering vastgesteld.

Profielschets voorzitter

De nieuwe voorzitter beschikt over een netwerk van belang voor deze functie. Belangrijk is dat door die kontakten het draagvlak van het Hospice binnen Maassluis, Vlaardingen en Schiedam in takt blijft. Ook het optreden van de voorzitter naar buiten draagt daartoe bij.

De nieuwe voorzitter staat open voor de veranderingen die op komst zijn binnen de palliatieve zorg. Ook wordt een actieve houding verwacht ten aanzien van een mogelijke samenwerking met andere hospices in de regio en de VPTZ in de regio.

Een goede en professionele verhouding met de coördinatoren is van groot belang, waarbij respect voor ieders positie leidend moet zijn. Het is een pré als de nieuwe voorzitter ervaring heeft met een vrijwilligersorganisatie.

Van belang is dat de nieuwe voorzitter gelegenheid heeft gedeeltelijk overdag deze rol te vervullen.

Voor de voorzitter gelden de volgende functie-eisen:

  • heeft sterk inzicht in bestuurlijke en strategische processen
  • beschikt over goede discussie- en communicatieve vaardigheden
  • is in staat de visie van de stichting aansprekend uit te dragen.
  • is in staat om mensen te motiveren en de teamgeest binnen het bestuur (en de organisatie) te bevorderen / te verbinden.

Specifieke taken die van de voorzitter worden verwacht:

  • de voorzitter is het gezicht van Hospice de Margriet en vertegenwoordigt de stichting bij interne en externe contacten.
  • onderhouden van de relatie c.q. het voeren van overleg met de coördinatoren samen met een bestuurslid (het dagelijks bestuur)
  • stelt (samen met de secretaris) de agenda voor bestuursvergaderingen op
  • leidt de vergaderingen van het bestuur
  • bewaakt de statuten
  • stimuleert de samenwerking en delegering van taken
  • heeft een actieve rol bij de diverse processen in het bestuur en het ontwikkelen van bestuursbeleid
  • is medeondertekenaar van officiële stukken
3
Website gemaakt door Stam Codes